کرفس

کرفس
طبقه‌بندی علمی
فرمانرو:گیاهان
(طبقه‌بندی‌نشده):گیاهان گلدار
(طبقه‌بندی‌نشده):دولپه‌ای‌های نو
(طبقه‌بندی‌نشده):آستریدها
راسته:کرفس‌سانان
تیره:چتریان
سرده:کرفس
گونه:A. graveolens
نام علمی
Apium graveolens
لینه

کَرَفْس گیاهی است با (نام علمی: Apium graveolens ). این گیاه در آشپزی کاربرد داردو ارتفاع آن تا یک متر می‌رسد.

کرفس دارای مواد معدنی منیزیوم و پتاسیم می‌باشد که برای آرامش اعصاب و بیماریهای روحی نظیر (Vertigo) مفید می‌باشند. کرفس همچنین دارای مقدار زیادی ویتامینهای ک؛ و سی است که آنتی اکسیدان بوده، موجب کاهش تورم یاخته‌های بدن، سم‌زدایی و مبارزه با روماتیسم و بیماری‌های سرطانی می‌گردند.[۱]

کرفس از معدود گیاهانی است که می‌توان آن را همزمان با میوه‌ها و گیاهان دیگر مصرف کرد و باعث دشواری در گوارش نمی‌گردد. برای نمونه با آب انگور و سیب (برای مبارزه با روماتیسم)، با زنجبیل (برای مبارزه با میگرن و سردرد) و با لیموترش (برای مبارزه با سرماخوردگی و قند بالای خون).

کاهش فشار خون

مصرف آب کرفس به میزان یک لیوان در روز به مدت یک هفته به طور معنی‌داری در کاهش فشارخون تأثیرگذار است. ترکیبی به نام phthalide در کرفس وجود دارد که با تأثیر بر عضلات اطراف شریان‌ها منجر به انبساط و گشادی عروق و در نتیجه کاهش فشارخون می‌شود. این ترکیب همچنین منجر به کاهش هورمون‌های محرک و منقبض کننده عروق می‌شود. جالب اینجاست که با تمام این تأثیرات، مصرف کرفس باعث کاهش فشارخون به کمتر از میزان نرمال نمی‌گردد.[۲]

پیشگیری از سرطان

کرفس دارای حداقل ۸ ماده ضد سرطان شناخته شده است؛ که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به استینلیک اسید اشاره کرد که نشان داده شده رشد سلول‌های سرطانی را مهار می‌کند. فنولیک اسید که فعالیت پروستاگلاندین‌ها را مهار می‌کند و از طریق مهار تأثیر پروستاگلاندین‌ها بر رشد سلول‌های تومور یک ضد سرطان به حساب می‌آید و نیز کومارین که با ممانعت از عمل رادیکال‌های آزاد از تخریب سلول‌ها جلوگیری می‌کند، از دیگر ضد سرطان‌های موجود در آب کرفس‌اند.[۳]

ارزش غذایی

Celery, raw
مواد مغذی در هر ۱۰۰ گرم (۳٫۵ اونس)
انرژی۱۲ کیلوکالری (۵۰ کیلوژول)
کربوهیدرات‌ها۲٫۹۷ g (including fibre)
قندها۱٫۴ g
چربی۰٫۱۷ g
پروتئین۰٫۶۹ g
آب۹۵ g
ویتامین آی معادل۲۲ میکروگرم (۲٪)
تیامین (ویتامین ب۱)۰٫۰۲۱ میلی‌گرم (۲٪)
ریبوفلاوین (ویتامین ب۲)۰٫۰۵۷ میلی‌گرم (۴٪)
نیاسین (ویتامین ب۳)۰٫۳۲ میلی‌گرم (۲٪)
ویتامین ب۶۰٫۰۷۴ میلی‌گرم (۶٪)
اسید فولیک (ویتامین ب۹)۳۶ میکروگرم (۹٪)
ویتامین C۳٫۱ میلی‌گرم (۵٪)
ویتامین E۰٫۲۷ میلی‌گرم (۲٪)
ویتامین K۲۹٫۳ میکروگرم (۲۸٪)
کلسیم۴۰ میلی‌گرم (۴٪)
آهن۰٫۲ میلی‌گرم (۲٪)
منیزیم۱۱ میلی‌گرم (۳٪)
فسفر۲۴ میلی‌گرم (۳٪)
پتاسیم۲۶۰ میلی‌گرم (۶٪)
سدیم۸۰ میلی‌گرم (۳٪)
روی۰٫۱۳ میلی‌گرم (۱٪)
Note: The energy value given in the USDA data page is 16 kcal, but this counts 4 calories per gram of dietary fibre. The value calculated without this, which is more correct, is 11.61.
درصدها نسبی‌اند
منبع: پایگاه اطلاعاتی مواد غذایی آمریکا
لینک های دانلود دانلود با لینک مستقیم
حجم فایل
نوع فایل
پسورد فایل

درباره amir_eyvazi

amir_eyvazi
با سلام خدمت شما بازدید کننده عزیز,امیدوارم از بازدید از سایت ما لذت برده باشید و مورد پسندتون قرار گرفته باشه و با نظرات و انتقاداتون ما رو تو پیشرفت کمک کنید,من امیر عیوضی هستم موسس سایت ,متولد 1370 و فارغ التحصیل کارشناسی رشته برق و الکترونیک و بیش از پنج سال در زمینه وبسایتینگ فعالیت دارم ،شماره تماس با من 09370118255

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

five × five =