خواص آجيل و خشكبار

چه آجیلی سرطان‌زاست؟

از ديدگاه طب سنتي، مصرف آجيل، مغز‌ها و دانه‌هاي روغني در شرايطي به مردم توصيه مي‌شود كه آجيل‌ها از كيفيت خوبي برخوردار باشند و به طور كلي شرايط زير را داشته باشند.

آجيل‌هايي كه داراي پوست سخت هستند مانند فندق، پسته و بادام، بهتر است اين پوست سخت را حفظ كنيد تا خواص اين مغز‌ها حفظ شود.

بهترين روش براي نگهداري از آجيل مغز شده، آن است كه آن را درون فريزر نگهداري كنيد تا از رشد قارچ آفلاتوكسين بر سطح دانه‌ها و مغزها پيشگيري شود. مصرف اين قارچ سرطان‌زاست و خانواده‌ها بايد دقت زيادي در اين زمينه داشته باشند.

آجيل خام بهترين انتخاب براي خريد مهماني‌هاي شب عيد است، چراكه چربي‌ها و برخي مواد مغذي موجود در آجيل مانند ويتامين‌هاي A و E محلول در چربي به‌وسيله بودادن يا افزايش نمك از دست مي‌رود.

براي شناسايي آجيل خوب و با كيفيت راه‌هايي وجود دارد كه ساده‌ترين و كاربردي‌ترين آن بررسي رنگ، بو و ظاهر آجيل است. مغز آجيل بايد سفيد يا به رنگ طبيعي خود باشد و بوي كهنگي ندهد.

از مخلوط كردن آجيل با ماءالشعير و نوشابه‌هاي مختلف پرهيز كنيد. نوشيدن اين خوراكي‌ها موجب ابتلا به نفخ و دل‌درد مي‌شود.

شور يا شيرين؟

افراد متناسب با ذائقه‌اي كه دارند سراغ طعم‌ها و مزه‌هاي مختلف مي‌روند. بسياري از مردم ترجيح مي‌دهند در روزهاي نوروز آجيل شور بخورند و برخي آجيل شيرين يا خام را براي پذيرايي از مهمانانشان استفاده مي‌كنند.

از ديدگاه درمانگران طب سنتي افرادي كه مصرف آجيل خام و شيرين را انتخاب مي‌كنند، ممكن است با ضعف هاضمه و اختلال در هضم و جذب مواجه شوند، درحالي كه مصرف آجيل‌هاي شور براي كساني كه معده ضعيف دارند و هاضمه آنها دچار مشكل است، مناسب‌تر است.

اگرچه همه بايد توجه داشته باشند كه در هر شرايط نبايد از سقف مجاز خوردن آجيل و مغزها، یعنی ۱۰ عدد در روز، تجاوز كنند، در غير اين صورت با عوارض و اختلال در عملكرد معده مواجه مي‌شوند.

اگر مزاج گرم دارید پسته را با انار ترش بخوريد

از آنجا كه پسته داراي طبع و مزاجي گرم و خشك است، بنابراين مصرف آن در افرادي كه داراي مزاج گرم هستند بايد با پرهيزهايي همراه باشد، چراكه زياده‌‌روي در مصرف آن موجب برهم خوردن تعادل بدن شده و عوارضي را براي فرد به همراه دارد. بهترين نسخه براي افرادي كه مزاج گرم دارند اين است كه ۱۰ عدد مغز پسته خام را با آب انار ميل كنند و در اين ميان انتخاب آب انار ترش در مقايسه با آب انار شيرين ارجح است. از طرفي افرادي كه به‌دليل گرمي مزاج دچار كهير و حساسيت‌هاي پوستي مي‌شوند نيز بهتر است پسته را با برگه زردآلو بخورند تا از ابتلا به حساسيت‌هاي پوستي پيشگيري كنند. به گفته درمانگران طب سنتي افراد مبتلا به بواسير مي‌توانند با نشستن در جوشانده پوست سخت و سفيد رنگ پسته به درمان بواسير و تسكين دردهاي آن كمك كنند.

اگر نوزاد بدخواب داريد شيربادام را جايگزين بادام كنيد

اگر گوارش ضعيف داريد، پيشنهاد مي‌كنيم در ايام عيد به جاي مصرف مغز بادام، شيربادام بخوريد. براي تهيه شيربادام كه هر کس با هر سن و مزاجي می‌تواند از آن استفاده کند، كافي است ۵۰ گرم بادام را با مقدار كمي شكر آسياب كنيد سپس يك ليتر آب به آن اضافه كنيد تا شير بادام آماده شود. استفاده از شيربادام نه‌تنها براي نوزادان مجاز است بلكه مي‌تواند جايگزين مناسبي براي شيرمادر باشد. نوزاد با نوشيدن چند قاشق از اين شير قبل از خواب علاوه بر آنكه مي‌تواند خوابي آرام و عميق را تجربه كند، از دل‌دردهاي ناشي از خوردن شير مادر نيز به دور می‌ماند، ضمن اينكه نوشيدن شيربادام در مردان موجب افزايش ميزان باروري هم مي‌شود و در صورتي كه به اين مخلوط يك قاشق عسل نيز اضافه شود موجب درمان سرفه و خشكي سينه و بهبود دردهاي ناشي از ابتلا به سنگ كيسه صفرا مي‌شود.

اگر بيماري‌هاي قلبي داريد بادام‌زميني نخوريد

بادام‌زميني اگرچه پروتئين‌ زيادي دارد و موجب درمان و تسكين درد معده، سرفه‌هاي خشك و تقويت مغز مي‌شود اما مصرف آن بايد با ملاحظات زيادي همراه باشد. خانواده‌ها بايد هنگام خريد آجيل به تازگي بادام‌زميني توجه زيادي داشته باشند چراكه بادام‌زميني در ميان مغزهاي روغني بيشترين احتمال جذب آفلاتوكسين‌ها دارد و احتمال بيماري‌زا بودن آن بسيار زياد است، بنابراين هنگام خريد بادام‌زميني به براق بودن مغز و بوي آن توجه كنيد و توجه داشته باشيد كه بادام‌زميني به‌دليل داشتن چربي اشباع‌ شده كه موجب افزايش كلسترول خون مي‌شود، مصرف آن در افراد مبتلا به فشار خون و بيماران قلبي بايد با پرهيز همراه باشد.

159705_223

اگر ديابت داريد فندق بخوريد

به گفته درمانگران طب سنتي، مغز فندق به اين دليل كه نشاسته كمي دارد بهترين نوع آجيل براي افراد مبتلا به ديابت است. اين دانه روغني به‌دليل داشتن فسفر موجب تقويت مغز شده و عملكرد آن را به وي‍ژه براي دانش‌آموزان و دانشجويان بالا مي‌برد، در صورتي كه فردي به افت فشار خون مبتلا باشد، مي‌تواند با خوردن ۱۰ عدد مغز فندق براي بهبود وضعيت خود اقدام كند. در برخي متون طب سنتي به اين نكته اشاره شده كه تركيب فندق بوداده با انيسون مي‌تواند به‌عنوان بهترين دارو براي درمان سوزش ادرار و افزايش ميزان باروري در مردان مورد استفاده قرار گيرد.

اگر ريفلاكس معده داريد گردو بخوريد

درمانگران طب سنتي و ديگر شيوه‌هاي طبيعي درمان بر اين باورند كه مصرف روزانه ۲ عدد گردو مي‌تواند تاثير زيادي در تسكين و درمان ريفلاكس معده داشته باشد. به گفته اين درمانگران مصرف بيش از اندازه گردو عوارض جانبي زيادي به همراه دارد كه از ميان آنها مي‌توان به ترك لب، زخم شدن دهان و خارش و قرمزي پوست اشاره كرد، بنابراين  درمانگران به مردم توصيه مي‌كنند با برنامه‌ريزي و مديريت در طول ايام نوروز و ديگر روزهاي سال به خوردن حداکثر ۲ عدد گردو در طول روز اكتفا كنند و به اين ترتيب از خواص درماني آن براي درمان سنگ كليه، درمان بيماري‌هاي ريوي و تنفسي و پيشگيري از ابتلا به سنگ كيسه صفرا  بهره ببرند.

مصرف آجيل به عنوان بخشي از يك رژيم غذايي سالم و متعادل، براي حفظ سلامت قلب بسيار مفيد است. در حقيقت مصرف گردو، بادام و ساير مغزها باعث كاهش كلسترول خون مي‌شود و از آنجا كه شرايط نگهداري و حمل اين مواد به محل كار يا مدرسه نيز بسيار راحت است، مي‌توان به عنوان ميان‌وعده‌اي مغذي نيز از آنها استفاده كرد.

 

مطالعات در اين زمينه نشان مي‌دهد در افرادي كه از آجيل به عنوان يك رژيم غذايي براي سلامت قلب استفاده مي‌كنند، ميزان كلسترول مضر خون كاهش مي‌يابد. خوب است بدانيد بالا بودن ميزان اين نوع كلسترول در خون از دلايل اصلي بيماري‌هاي قلبي است.

 

همچنين با مصرف مناسب اين مغزها مي‌توان از ايجاد لخته‌هاي خوني جلوگيري و از بروز حمله‌هاي قلبي نيز پيشگيري كرد.

 

البته تمام اين موارد به عنوان يك پيشنهاد مطرح شده و هنوز صددرصد ثابت نشده‌اند.

 

 

آجيل، حافظ سلامت قلب

 

البته بسته به نوع آجيل، اين موضوع فرق مي‌كند؛ محققان بر اين عقيده‌اند كه بيشتر انواع آجيل داراي مواد زير هستند كه موادي مفيد براي سلامت قلب مي‌باشند.

 

چربي غيراشباع: هنوز دليل اصلي اين مطلب مشخص نشده اما معلوم شده است كه چربي مفيد موجود در آجيل سطح كلسترول مضر خون را كاهش مي‌دهد.

 

اسيدهاي چرب امگا۳: بسياري از آجيل‌ها داراي ميزان خوبي از اسيدهاي چرب امگا ۳ هستند. امگا۳ از انواع مفيد اسيدهاي چرب است كه به سلامت قلب كمك مي‌كند. اين اسيدهاي چرب در مواد ديگري مانند گوشت بسياري از ماهي‌ها نيز يافت مي‌شوند ولي آجيل يكي از بهترين منابع گياهي آن است.

 

فيبر: همه انواع آجيل، ميزان زيادي فيبر دارند كه باعث كاهش ميزان كلسترول مي‌شود. همچنين موجب حس سيري در فرد شده و باعث مي‌شود كه كمتر غذا بخورد. مصرف فيبر در پيشگيري از ديابت نيز موثر است.

 

ويتامين E: البته محققان هنوز به اين مطلب اطمينان ندارند ولي فكر مي‌كنند كه ويتامين E مي‌تواند رشد و افزايش پلاك در شريان‌ها را كه موجب باريك شدن آنها و در نتيجه درد قفسه سينه و حمله‌هاي قلبي مي‌شود را كنترل و متوقف كند.

 

 

مصرف آجيل به چه مقدار؟

آجيل شامل مقدار بسيار زيادي چربي است (حدود ۸۰‌‌درصد آجيل را چربي تشكيل مي‌دهد) و با وجود اين كه بيشتر اين ميزان چربي براي سلامتي مفيد است اما باز هم مقدار زيادي كالري دارد. به اين دليل است كه بايد آجيل را در حد اعتدال مصرف كنيم. در حقيقت بهتر است آجيل را جايگزين بخشي از موادي بكنيد كه چربي اشباع دارند مانند گوشت قرمز، تخم مرغ و محصولات لبني.

 

طبق نتايج ارائه شده توسط موسسه غذا و دارو(FDA)، مصرف روزانه ۵/ ۴۲ گرم از انواع آجيل مانند بادام، فندق، بادام زميني، گردو و پسته مي‌تواند خطر احتمال به بيماري‌هاي قلبي را كاهش دهد. البته باز هم بايد دقت كنيد كه مصرف آجيل بايد بخشي از رژيم غذايي شما باشد. به اين معني كه تصور نكنيم خوردن آجيل و كم نكردن مصرف چربي‌هاي اشباع موجود در لبنيات و گوشت مي‌تواند سلامت قلب شما را بيمه كند.

    حجم فایل :

    نوع فایل :

    پسورد :

درباره amir_eyvazi

amir_eyvazi
با سلام خدمت شما بازدید کننده عزیز,امیدوارم از بازدید از سایت ما لذت برده باشید و مورد پسندتون قرار گرفته باشه و با نظرات و انتقاداتون ما رو تو پیشرفت کمک کنید,من امیر عیوضی هستم موسس سایت ,متولد 1370 و فارغ التحصیل کارشناسی رشته برق و الکترونیک و بیش از پنج سال در زمینه وبسایتینگ فعالیت دارم ،شماره تماس با من 09370118255

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

eighty two − seventy three =