خانه / مستند / علمی / نورسنج دوربین چگونه کار می کند؟

نورسنج دوربین چگونه کار می کند؟

اطلاعات تخصصی یک عکاس است که کار نهایی آن شخص را , از کار دیگری متمایز می سازد. چون همه همان دوربین ، همان مموری کارت وهمان نور را دارند. مطلبی که ذکر خواهد شد هیچگونه ارتباطی با نوع و کیفیت دوربین که اینکه فوجی ، نیکون ویا کانن باشد نداردو بسیار ساده توضیح داده شده است.

به طور کلی نورسنج دوربین نوربازتاب صحنه ای را که ما در کادر دوربینمان می بینیم توسط سنسورهای حساس ثبت کرده و آن را آمادۀ پردازش برای اندازه گیری و تبدیل آن به دیافراگم ، سرعت، لوکس یا فوت کندل می کند. این سنسور می تواند بصورت نقطه ای درمرکزو یا در نقاط مختلف ویا میانگین این نقاط در کادرمان باشد. ولی صحبت ما ازاینجا آغاز می شود که پس از پردازش تصور می کنیم که عدد و اندازۀ اعلام شده توسط دوربین مقدار نوری است که ما برای عکاسی لازم داریم. ولی واقعیت امر چیز دیگری است. این رقم یک رقم مجازی است که دوربین براساس پردازش های از قبل برنامه ریزی شده سعی میکند مقدار نور موجود را به ما اطلاع دهد. در واقع رقم اعلام شده چیزی در حدود۱۸ درصد نور منبعی است که صحنۀ ما را روشن کرده است.

چرا ۱۸ درصد؟ .. سنسور نورسنج ما چیزی به عنوان انسان ، طبیعت ، یک گل قرمز و یا یک گربه .. را نمی شناسد بلکه تمام آن ها را بصورت تک رنگ در نظر می گیرد و آن هم رنگ سفید یا مشکی ویا بین آنها که پله های خاکستری نام دارد و بطور کلی براساس قوانین فیزیک نورسطح آنها می تواند حدود ۱۸ درصد نور را برگرداند. پس به این نتیجه می رسیم که هر نوری که در کادرمان می بینیم تقریبا ۱۸ درصد اندازۀ منبع نوری است که آن راروشن کرده ، این سؤال پیش می آید اگر ما منبع نورمان در دسترس باشد چرا این کار رابکنیم که ۱۸ درصد آن را دوربین برای ما اندازه بگیرد وبر اساس آن دیافراگم و سرعت را به ما بدهد . کاملاً درست است .
ما میتوانیم به جای تمام این کارها نور منبع را که در دسترس داریم خودمان اندازه بگیریم. مثلاً نورآسمان وپنجره و در محیط های بسته نوری که خودمان ایجادکرده ایم مثل فلاش و پروژکتور. با این کار ما تقریباً ۱۰۰ درصد به اندازۀ واقعی نزدیک تر شده ایم تا اینکه دوربین ۱۸ درصد آن نور را اندازه گرفته و آن را تبدیل به دیافراگم یا سرعت کند. بعلاوه این کار خطاهایی نیز دارد. مثلاً اگر ما از یک عروس عکاسی بکنیم مسلماً لباس عروس مقدار نوری که بر می گرداند ۱۸ درصد منبع واقعی مانیست و خیلی بیشتر از آن است و مجبوریم از دیافراگم تنگ تری استفاده کنیم در نتیجه صورت و صحنۀ پشت عروس تاریک می شود و اگر لباس داماد را اندازه بگیریم که یک کت وشلوار مشکی است نور کمتری را برمی گرداند و به ما دیافراگمی را اعلام می کند که خیلی باز تر از مقدار واقعی است در نتیجه صورت داماد پشت صحنه بسیار روشن خواهد شد.این مورد درعکس هایی که اصطلاحاً ( های کی ) و یا( لو کی ) می گویند به شدت مؤثراست. عکسهای زیر را ملاحظه کنید.

از یک بشقاب سیاه وسفید عکاسی شده است که از دو روش دوربین و نورسنج دستی استفاده شده که خود گویاست و اختلاف آنها به شدت محسوس است.
اگر بخواهیم کمی حرفه ای تر صحبت کنبم می توانیم از هیستوگرام عکس ها استفاده کنیم. در پایین دو هیستوگرام رامی بینیم که ایده آل است ولی هیستوگرام های گرفته شده توسط نورسنج دوربین مشخص می کند که عکس ها اشکال دارند. پس نتیجۀ کلی که می گیریم این است که نباید تابع سوژه های موجود در کادرمان باشیم. راه حل چیست؟
اگرخیلی اصرار داریم که از نورسنج دوربین استفاده کنیم باید مواردی را که دوربین درتشخیص خود دچار اشتباه می شود .
بدانم و مهمتر اینکه بدانیم چگونه آن راحل کنیم ، حداقل کاری که می توانیم بکنیم این است که از یک مقوا که رنگ آن ۱۸ درصد خاکستری است استفاده کرده و آن را روی صحنه بگذاریم و نور بازتاب آن را اندازه بگیریم.این کلید کار است و تقریباً نوراصلی را برای ما اندازه می گیرد ولی اگراین امکان را داریم که مستقیماً نور منبع رااندازه بگیریم کاردرستی انجام داده و تقریباً ۱۰۰ درصد به اندازه گیری واقعی نزدیک شده ایم که در این حالت نیاز به یک نورسنج یا فلاش متر داریم که نور سنجی مستقیم برای ما انجام دهد.
به طور کلی نورسنجی اساساً به دو روش نورسنجی انعکاسی و نورسنجی مستقیم ، تقسیم می شود. خصوصیات وکاربرد هرکدام بستگی به شرایط و نوع عکاسی دارد که باید تشخیص دهیم چه مواقعی نورسنجی انعکاسی و یا مستقیم بهتر است.
نور سنجی انعکاسی و یا نورسنجی توسط دوربین :
در این روش مقدار بازتاب یا انعکاس نور تابیده شده به سوژه اندازه گیری می شود این روش در مواردی که که مشکل دسترسی دارند، بیشتر به کار می رود. از جمله طبیعت دور،پشت سوژه، سوژه های متحرک، تعیین کنتراست . . . و معمولاً در عکاسی هایی که کنتراستهای متوسطی دارند نیز جواب بهتری میدهد استفاده از اسپات متر یا نقطه سنج روش ایده آل این سیستم است.

نورسنجی مستقیم :
نورسنجی با استفاده از این روش با روش انعکاسی کاملاً متفاوت است. در این روش مقدار اصلی نور تابیده شده به سوژه اندازه گیری می شود در این روش نورسنجی نوع، جنس، بافت،رنگ، . . . مربوط به سوژه تاثیری در اندازه گیری ندارد. بنابراین دقیقترین روش برای اندازه گیری نور اکثر کارهای عکاسی است. این اندازه گیری می تواند تمام تن ها و رنگها را نشان دهد. بیشتر عکاسان حرفهای خصوصاً در استودیو از این روش استفاده می کنند.این روش در عکاسی پرتره، استودیو، طبیعت، کپی برداری و بسیاری از کارها که اختلاف رنگ ، بافت یا دیگر مشخصات سوژه نباید در حاصل کار تاثیر بگذارند ، استفاده می شود.

مهندس سید مهدی تقوی ، متولد ۱۳۳۵ ، فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی پلی تکنیک تهران ، عضو هیئت مدیره انجمن وارد کنندگان دوربین و تجهیزات جانبی ، دارای بیش از سی سال سابقه در عکاسی حرفه ای ، صنعتی ، تبلیغات ، و واردات لوازم عکاسی و در حال حاضر مدیر عامل شرکت رنگ سیستم ، نمایندگی محصولات ایلفورد، هنسل ، سکونیک ….را بعهده دارد.

منبع:  .rangesystem.com

درباره amir_eyvazi

amir_eyvazi
با سلام خدمت شما بازدید کننده عزیز,امیدوارم از بازدید از سایت ما لذت برده باشید و مورد پسندتون قرار گرفته باشه و با نظرات و انتقاداتون ما رو تو پیشرفت کمک کنید,من امیر عیوضی هستم موسس سایت ,متولد 1370 و فارغ التحصیل کارشناسی رشته برق و الکترونیک و بیش از پنج سال در زمینه وبسایتینگ فعالیت دارم ،شماره تماس با من 09370118255

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ twenty nine = thirty

فروشگاه آنلاین اروم شاپ